Stetind ble i 2002 kåret til Norges nasjonalfjell i den uoffisielle kåringen til NRK Reiseradioen, og det er ikke uten grunn. Fjellet har stupbratte sider og må klatres for å kunne bestiges. Stetind har lenge vært populært blant klatrere, men etter åpningen av veien til Kjøpsvik i 1992 og kanskje enda mer etter nasjonalfjellkåringen har fjellet etter hvert blitt svært populær blant turfolket også.

Historisk var Stetind et seilingsmerke for sjøfarende i området. Etter en rekke forsøk ble fjellet førstegangsbesteget så sent som i 1910. Førstebestigerne klatret langs østryggen, det som i dag kalles ”Normalveien”. Etter hvert skulle flere ruter åpnes på Stetind: I 1936 ble Sydpillaren klatret av Arne Næss og Else Hertzberg og i 1966 ble Vesveggen klatret av Arne Næss sammen med fire andre. I dag har Stetind en rekke ruter i varierende vanskelighetsgrad, men for å nå toppen er Normalveien den enkleste etterfulgt av Sydpillaren. Disse rutene er også de mest populære.

Normalveien (4+)

Total tid: 8-12 timer

Normalveien til Stetind er svært populær og på en finværsdag på sommeren må du regne med litt køventing. Normalveien er en veldig fin tur for en nybegynner i tradklatring som inneholder kamvandring samt en lett og kort, men svært eksponert 4+ taulengde.

Anmarsj:

Bil fra Narvik/Ballangen: (Ca 70min) Kjør gjennom Ballangen og over Efjordbruene, rett etter siste bruen ta av mot Kjøpsvik (vei 827). Etter den første lange tunnelen ser du nordveggen på Stetind. Kjør gjennom neste tunnel og ta av til venstre for parkering-og campingplass.

Fra parkeringsplassen følger du stien oppover, først sør deretter sørøst til Svartvatnet (728moh). Herfra tar du av venstre, og fortsetter langs stien opp ura helt til Halls Fortopp. Her tar dere på utstyr.

Tid anmarsj: Ca 2,5 timer.

Klatrerute:

Det vanligste er å gå med løpende mellomforankringer fra Halls Fortopp til fingertupptraversen. Den første delen er gradert 2-3, og er mest vandring/klyving, men dette er svært eksponert kamvandring, og et fall kan få fatale konsekvenser.
Fra fortoppen går ruta ned på venstresiden av eggen og etter hvert ut på et eksponert sva, rund hjørnet og klyv opp på den brede ryggen/eggen. Videre smalner ryggen til en knivsegg. For sikkerhet, skrev over eggen og hopp deg fremover de neste metrene til ryggen blir bredere igjen. Fortsett langs denne brede ryggen til enden. Her er det en bolt du kan bruke som mellomforankring før veien videre går ned mot høyre. Følg hyllene nedover og ned en slags kamin til du kommer ned til et stort hyllesystem til venstre. Følg hyllesystemet til du nærmer deg fingertraversen og lag standplass. OBS: Dette området blir som en flaskehals og det kan være litt kø her.

Fingertupptraversen (4+, 20m)

Nå starter klatring over fingertupptraversen. De første metrene er det ingen fottak, kun friksjon, men det er gode håndtak i flaket. Traverser noen meter til venstre og jobb deg oppover til en god hylle. Du har nå klatret rundt Mysosten. Følg hyllen noen meter til venstre og lag standplass.

Ruten videre til toppen innebærer lett klyving med enkelte buldere som må bestiges. Ruten er tidvis eksponert så bruk gjerne tauet.
Tid for klatring: Ca 1,5-2 timer hver vei fra fortoppen til toppen. Ekstra ventetid ved Mysosten kan forekomme.

Nedstigning:

Fra toppen til Hals Fortopp følger du samme vei ned til Mysosten, men i stedet for å klatre fingertupptraversen tilbake klyver dere ut på Mysosten til et rapellfeste og gjør en 15m lang rapell ned til hyllesystemet igjen. Herfra følger dere samme vei tilbake til fortoppen. Fra fortoppen følg samme vei som veien opp tilbake til bilen.

Tid for nedstigning fra Hals Fortopp: 2 timer

Utstyr:
Et 30m tau (minimum), et sett med kiler, noen quickdraws og et par medium kamkiler.

Normalveien

Sydpillaren (6-)

Total tid: 12-16 timer

Sydpillaren er ikke en nybegynnerrute, men er fullt gjennomførbar hvis du har litt erfaring. Det er likevel en lang rute og du må være forberedt på det kan ta lengre tid enn forventet samt at endringer i vær og føre vil ha større konsekvenser på en lengre klatretur enn på en vandretur da det ikke er like lett å returnere. Sydpillaren er riktignok fin slik sett fordi de ti første taulengdene opp til 2. Amfi er forholdsvis lett. Fra 2.amfi kan du avbryte klatringen og klatre ut til Mysosten.

Sydpillaren er en fantastisk flott klatretur, med fin klatring og med standplasser med spektakulær utsikt. Narvik klatreklubb anbefaler å klatre hele ruten, da den aller fineste klatringen er de tre siste taulengdene.

Anmarsj:
Samme som for Normalveien til Svartvatnet og videre langs stien ca. til høyde 870 moh, der dere tar av stien og går rett mot venstre. Etter 50m skal dere se en kort stokk stå oppreist, fortsett videre bak denne i ca. samme høyde. Veien videre følger varder og går langs en sti. Følg stien – ikke gå ut på noen sva. Etter hvert vil dere komme ut til en stor steinur/snøfelt. Dette området kan være helt snødekket tidlig på sesongen. Kryss dette feltet og finn en hylle som går opp mot venstre. Ved enden av hyllen kommer dere til en større flat hylle, dere er nå ved Kongelosjen som er startpunktet til Sydpillaren.

Tid for annmarsj: Ca 3 timer

Klatrerute:
Klatringen til Sydpillaren er på 12-13 taulengder.
For beskrivelse av taulengdene se Rockfax.com sin miniguide av sydpillaren (gratis). Evt. ”Stetind and Narvik”-føreren til Micke Af Ekenstam

Tid for klatring: 6-10 timer.

Nedstigning:
Samme som Normalveien.

Fra de første taulengdene av sydpillaren

To klatrere på den første 6- taulengden på sydpillaren. Bilde tatt fra 2. Amfi.