Østkammen, Kuglhornet

Total tid: 7,5-10 timer

Kuglhornet (også kalt Huglhornet eller Kulhornet) er et fantastisk flott fjell å klatre på. Fjellet er lett tilgjengelig fra E6 i Efjorden. Det finnes én rute til toppen som kun inneholder vandring / lett klying, og det finnes en rekke klatreruter. Den mest kjente av klatrerutene er Østkammen, en av ”must-do”-rutene i Ofoten. Østkammen er en teknisk lett klatretur, men den er tidvis svært eksponert og luftig og kan nok by på utfordringer for en med høydeskrekk. Til gjengjeld er turen en flott opplevelse med fantastisk utsikt.

For mer lesing om andre ruter om Kuglhornet se ”Stetind and Narvik – Dancing on the devils dancefloor” føreren.

Anmarsj:

Bil fra Narvik (ca 1time): Kjør gjennom Ballangen mot Skarberget. Når dere kjører over den første av de tre Efjordbruene ser dere rett på Kuglhornet. Fra avkjørselen til Kjøpsvik (vei 827) fortsetter dere på E6 ca 2,5 km og parker ved en stor parkeringsplass rett ved en bro på høyre side av veien. Kuglhornet ser du nå i retning sørøst. Det store svaet til venstre for (nord for) Kuglhornet kalles Verdenssvaet. Følg hele svaet opp til det begynner å flate ut. Ser dere nå mot ryggen som går ned på østsiden av Kuglhornet ser dere en stor kampestein midt på ryggen, ta sikte på denne. For å komme seg til ryggen må dere følge et hyllesystem som starter et godt stykke til høyre for kampesteinen. Følg hyllene til en varde og jobb dere oppover til ryggen slik at dere ender opp ca 50m nedenfor kampesteinen. Det kan være litt vanskelig å treffe rett på, men går du rett skal du kunne gå sikkert – ikke gå for langt ut i svaveggen. Se bildet under.

Ta på utstyr ved kampesteinen. Fra steinen kan du følge litt til venstre i starten og så gå opp på eggen. Gå til bunnen av det store svaet med flere riss i. Vurder å bruke tau fra steinen (1-2 taulengder)

Tid på anmarsj: 1,5-2 timer

Klatreruten:

Den følgende klatreruten er et forslag. Det er benyttet 60m tau, men Østryggen kan fint klatres med 50m tau, det er gode standplassmuligheter. Spesielt ruten opp til fortoppen kan varieres på mange måter.

1. 60m 4-
Start å klatre rett nedenfor det åpne svaet. Følg riss i midten ca 20m, traverser til høyre til veggen og følg denne til du kommer til en liten gresshylle 1m ovenfor svaet.

2. 60m 4+
Gå opp på gresshyllen og klatre videre opp til hyllen ovenfor, følg denne hyllen opp og til venstre, rund et hjørne og fortsett opp ca 10-15m. Klatre opp til høyre på neste hylle, følg riss ca 10m og klatre opp på neste hylle igjen. Følg riss oppover til en stor gress(lyng)hylle. OBS: Denne taulengden er akkurat 60m.

3. 60m 4-
Gå/klyve oppover til du nærmer deg toppen av fortoppen. Når du nærmer deg toppen skal du klatre på høyre side forbi et lite crux (lett, men eksponert). Standplass rett nedenfor fortoppen.

4. 30m 2-3
Fortsett forbi fortoppen, gå nedover et lite stykke og lag ny standplass rett før sadelen (laveste punkt).

5. 55m 4+
Klatre over sadelen og start på hovedryggen. Du skal klatre ørlite til høyre for selve eggen. Klatre opp til et riss og følg dette noen meter opp før du tar et steg til venstre. Klatre opp til bunnen av et slakt dieder med et tydelig riss i. Standplass i bunn av diederet/risset.

6. 60m 4
Klatre opp risset i diederet,. På toppen klatrer du enten til venstre for taket, eller gå til høyre opp et riss 2m nedenfor taket. Ovenfor taket er en stor hylle. Klatre videre ca 30m mens du holder 1-2m til venstre for eggen Standplass ved hylle med gress og sand på.

7. 60m 5-
Fortsett oppover rett til venstre for eggen ca 20m. Gå gjennom en halvmeter bred passasje og videre til en hylle rett nedenfor to parallelle riss. Klatre opp de to parallelle rissene (bruk venstre risset). Videre har du to valg: Enten gå fram til det neste store risset og laybacke deg opp eller gå til venstre og klatre opp på eggen (teknisk lettere, men mer eksponert). Fortsett til standplass på hylle nedenfor neste vegg.

8. 50m 4+
Klatre først opp 15m i risset til venstre eller høyre. Klatre videre opp det tydelige risset som skrår til venstre for det store taket over deg. Håndjamming kan være greit her. Fortsett opp langs hyllen til venstre og standplass rett ovenfor denne hyllen.

Tid for klatring: 4-5 timer

Nedstigning:
Fra toppen går dere ned steinrøysa i retning E6 i nordvest. Det er nå to alternativer: Vandreruten: Gå vestover mot E6 (ta sikte litt til venstre for Eidetinden) Etter hvert kommer dere til noen varder som står på rekke nedover. Følg vardene til starten av en sti som går nedover gressbakken på vestsiden. Fortsett ned skogen til E6 og startpunktet. Denne ruten er litt krevende og hvis det er vått kan det lønne seg å benytte rapellruten.

Rapellruten: (60m tau anbefalt) Ta utgangspunkt i alle vardene som danner en linje nedover, på et sted danner vardene et slags kryss og ved å ta til venstre vil dere finne første rapellfeste litt gjemt bak en haug. Rapellfestet ligger ca 100m fra der stien til vandreruten starter. Det er totalt 3 boltede rapellfester på henholdsvis ca. 40m, 52m og 60m. Sommeren 2015 var det i tillegg et fjerde rapellfeste laget av slyngebånd med skrukarabiner i ca 30m nedenfor det 3. festet, bruk av dette gjør at du kommer enda lengre ned (Husk å sjekke festet og eventuet forsterke). Fortsett ned skogen og til startpunktet.
OBS: Boltene på minst et rapellfestet er feil slik at det er feil vinkel på dem. Dette fører til at det er fare for mye tvinn i tauet. Vær obs på dette og vurder å få ut tvinnet før dere fortsetter på neste rapellfeste.

Merk at nedstigningen fra Kuglhornet kan være litt krevende, utsatt og tidkrevende, spesielt ved vått føre og i mørke.
Tid for nedstigning: 2-3 timer.

Ca. rute i hyllesystemet på anmarsjen