Klubbruta og travers av Eidetinden

Total tid: 8-12 timer (Pluss ca 1,5-2 timer for avstikkeren)

Eidetinden (847 moh) blir på nyere kart kalt Stortinden, det blir den og i boken ”Topper i Ofoten og Sør-Troms” av Bjørn Forselvs. I ”Stetind and Narvik”-føreren til Micke Af Ekenstam blir fjellet omtalt som Eidetind, noe det også har blitt kalt av klatremiljøet i alle år det har blitt klatret der, og derfor vil vi i denne beskrivelsen omtale hovedtoppen for Eidetind. Merk at på kartet kalles den nordlige fortoppen ”Eidtinden”.

Eidetinden har en rekke klatreruter. På nordveggen opp til fortoppen i nord er det tre klatreruter, mens det på sørøstsiden av 710-fortoppen er åtte ruter. Denne beskrivelsen tar for seg travers av hele Eidetinden som starter med Klubbruta som går på sørøst-siden av fjellet. Mye av informasjonen i denne beskrivelsen er hentet fra ”Stetind and Narvik”-føreren. Se også føreren for beskrivelse av de andre rutene.

Klubbruta er en rute med vedvarende klatring på fast E-fjord granitt. De fem første taulengdene har boltet standplass/rapellfeste slik at dere enkelt kan snu når det måtte passe. 4. taulengde har en liten runout (vanskelig å sikre) på 6-7 m.

Anmarsj:
Bil fra Narvik (ca 1time): Kjør gjennom Ballangen mot Skarberget, kjør over Efjordbruene og betrakt Eidetind-hesteskoen skrått til venstre. Fra avkjørselen til Kjøpsvik (vei 827) fortsetter dere på E6 ca 2,5 km og parker ved en stor parkeringsplass rett ved en bro på høyre side av veien. Fra parkeringsplassen gå vestover langs grusveien mot noen hus. Til venstre for husene starter en sti, følg denne oppover til foten av fjellet. Hvis du har fulgt stien starter Klubbruta ca 40m til høyre for der den slutter.
Tid for anmarsj: 30 min

Klatreruta:

Merk: Det er kun de fem første taulengdene som har snuanker/rapellfester. Hvis dere skal rapellere ned vær obs på avstanden mellom festene. Bruk to tau!

1. 40m 4
Klatre opp det lette diederet. Etter ca 25m kommer du til en finger travers til venstre. Finger traversen har små tak og kan unngås ved å gå til venstre tidligere, men dette alternativet er mye vanskeligere å sikre. Gjør traversen (ca 2-3m) til venstre og fortsett opp til venstre til standplass på en hylle (Se etter sikring/rapellankeret).

2. 35m 4+
Klatre opp de vertikale rissene til høyre. Følg rissene opp og når det begynner å flate ut fortsetter du opp langs noen nye riss til høyre. Her skal du følge rissene rett opp til sikringsankeret som er til høyre for svaet. Du skal ikke havne i diederet til venstre for svaet.

3. 30m 4
Fortsett rett opp i risset til et tak og følg rundt hjørnet på høyre side av taket og fortsett oppover veggen på venstre side noen meter. Når veggen er ca 1 meter høy klatrer du over veggen til venstre og fortsetter oppover et nytt riss, forbi en gammel piton og rett til sikringsankeret.

4. 30m 4+
Følg risset rett opp. Risset blir mindre og mindre og det kan være vanskelig å sette sikringer etterhvert. Her er det greit med noen små kiler/kammer, men regn med en liten runout på noen meter. Du skal opp gjennom åpningen i taket over deg. Sikringsankeret er noen få meter opp til venstre.

5. 30m 4
Klatre nesten rett opp forbi et lite tre og hold til høyre for en liten rygg, Klatre opp til venstre og finn sikringsankeret på en stor hylle. Alternativt kan du fra standplassen traversere til venstre og klatre opp et lite dieder til venstre for den lille ryggen. Dette alternativet er litt vanskeligere, men desto morsommere klatring.

6. 30m 4
OBS: Herfra er det ingen flere rapellfester!
Følg et riss skrått opp venstre og deretter følg et nytt riss horisontalt mot høyre. Du kommer snart til lettere terreng. Lag standplass på en hylle.

7-12. 2-3

Herfra er det lett terreng. Følg oppover langs ryggen til den første fortoppen. (710-fortoppen).
Dette stykket blir ofte klatret løpende, men er du usikker så bruk standplasser!

Fra den første fortoppen er det mulig å ta seg ned til venstre (sørover) tilbake til veien, her kreves det litt route finding og regn med et par rapeller (mye trer som kan brukes). Traversen av Eidtinden går videre mot hovedtoppen og tar du runden rundt tar det faktisk ikke så mye lengre tid enn å rappelere ned.
Hvis du fortsetter mot hovedtoppen må du først opp til den andre fortoppen (809-toppen). Dette stykket ser vansekligere ut enn det er. Følg først ryggen og jobb deg opp noen store steiner.
Fra den andre fortoppen til hovedtoppen (847 moh) er det bare vandring (evt løping).

Ved hovedtoppen kan du ta en valgfri avstikker bort til den nordlige fortoppen(Eidtinden på kartet). Avstikkeren er ikke spesielt interessant klatremessig, men kan være fint hvis du ønsker å gå hele traversen. Gå først ned et stykke med en del løs mose, vær forsiktig her. Når du har kommet ned bakken skrår du mot venstre et stykke. Du skal ta sikte på en gresshylle som går oppover mot venstre først, deretter mot høyre (orienter deg fra toppen). Du følger først gressbakken opp mot venstre. Herfra skal du bevege deg opp mot høyre langs en steinside, dette er et lite crux på ca grad 4. Sommeren 2015 lå det et 6mm nylontau som var knytt fast i en klemstein som var kilt fast. Ikke bruk dette tauet som støtte! Fortsett opp gressbakken til ryggen, ta av til venstre og rusle bort til fortoppen. For å komme tilbake til hovedtoppen går du tilbake i retning mot hovedtoppen, ikke gå ned der du kom opp med cruxet, men fortsett rett fram, klyv opp på enden, til hakket i ryggen og nede til høyre finner dere et rappellfeste. Dette er kun kiler og pitoner med slynger og karabinere så forsikre deg om at festene er gode nok før du bruker dem! Rapeller ned ca 50 m og klyv opp til hovedtoppen igjen. Se bildet under for beskrivelse av denne avstikkeren.

Nedstigning fra hovedtoppen:

Følg normalveien ned. Start nedturen noen meter øst for hovedtoppen, følg sti langs et hyllesystem først ned mot høyre (vest) , deretter ned mot venstre (øst) og deretter ned mot høyre igjen mot et lite vann (500 moh). Det er noen varder langs stien. Har du enda mye krefter igjen kan du ta en kjapp tur innom Kjerna/Preiksestolen hvis du ikke har vært der enda. Følg stien ned til veien og følg denne tilbake til bilen ved parkeringsplass. (Evt sett igjen en annen bil eller sykkel her).

Tid for nedstigning: Ca 1,5 timer

3. taulengde. Bilde tatt fra standplass.

Andre halvdel av 4. taulengde. Sannsynlig rutas crux. Risset smalner mer og mer og det er vanskelig å plassere sikringer etter hvert.

5. taulengde. Gå enten rett opp, eller traverser først venstre (rød pil). Det er venstre varianten som står beskrevet i «Stetind and Narvik»-føreren.

Forslag til 6. taulengde

809-fortoppen sett fra 710-fortoppen.

Ryggen mot Eidetind (til venstre) og fortoppen i nord til høyre.

Rute til den nordlige fortoppen. Gul prikk angir ca plassering for rapellfeste

Eidetind-hesteskoen sett fra nordøst.